Teleporada w POZ
Jeżeli potrzebujesz porady lekarskiej, ale z jakiegoś powodu nie możesz skorzystać z wizyty stacjonarnej, umów się na konsultację telefoniczną do lekarza POZ (Podstawowej Opieki Medycznej).
Zasady ogólne udzielania teleporad w POZ
Każdy pacjent ma prawo do kontaktu z przychodnią telefonicznie, elektronicznie oraz osobiście.
Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.
Każde świadczenie zdrowotne, zarówno w kontakcie osobistym, jak i na odległość (z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub łączności), udzielane jest po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.
Pacjent może w każdej chwili zgłosić wolę osobistego kontaktu z personelem medycznym.
Teleporady realizowane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ – zgodnie z ich zakresem kompetencji.
Świadczenia, które nie mogą być realizowane w ramach teleporady
Jeśli pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyraża zgody na teleporadę
(z wyjątkiem świadczeń wymienionych w art. 42 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 15b ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej),W sytuacji, gdy konsultacja lekarska związana jest z wydaniem zaświadczenia,
Jeśli jest to pierwsza wizyta realizowana przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ wskazanych w deklaracji wyboru,
W przebiegu choroby przewlekłej, gdy nastąpiło pogorszenie lub zmiana objawów,
W przypadku podejrzenia choroby nowotworowej,
U dzieci do 6. roku życia – poza wizytami kontrolnymi w trakcie leczenia ustalonego po wcześniejszym osobistym badaniu pacjenta (z wyłączeniem świadczeń określonych w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r.).
Ustalenie terminu teleporady
Termin teleporady ustalany jest:
telefonicznie:
Przychodnia przy ul. Ogrodowej, 95-100 Dąbrówka-Sowice – tel. 42 717 80 72 lub 577 115 800 lub 577 117 666
Przychodnia przy ul. Gdańska 44, 95-100 Słowik – tel. 577 322 100mailowo:
qmedica@wp.pl,
Pacjent (lub osoba upoważniona) może zgłosić potrzebę zdrowotną, a pracownik rejestracji:
rozpoznaje potrzebę zdrowotną,
weryfikuje możliwość udzielenia świadczenia w POZ,
wpisuje świadczenie do terminarza odpowiedniego członka zespołu POZ,
informuje pacjenta o sposobie i terminie realizacji teleporady.
Teleporada realizowana jest nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta, chyba że ustalono późniejszy termin w porozumieniu z pacjentem.
Realizacja teleporady
Teleporady są udzielane przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (np. telefon).
Personel medyczny kontaktuje się z pacjentem telefonicznie w umówionym terminie.
Kontakt odbywa się na numer telefonu wskazany przez pacjenta.
W przypadku braku odpowiedzi podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu, w odstępach nie krótszych niż 5 minut. Po trzech nieudanych próbach teleporada zostaje anulowana.
Przed rozpoczęciem teleporady pacjent jest proszony o potwierdzenie tożsamości (np. PESEL, dane adresowe).
Teleporada odbywa się w warunkach zapewniających poufność, bez dostępu osób nieuprawnionych do przekazywanych informacji.
W razie potrzeby pacjent może otrzymać:
e-Receptę,
e-ZLA (elektroniczne zwolnienie lekarskie),
e-Skierowanie,
e-Zlecenie na wyroby medyczne,
skierowanie na badania laboratoryjne i obrazowe,
wyznaczenie wizyty kontrolnej.
Informacje dotyczące stanu zdrowia, w tym dokumentacja medyczna, przekazywane są z użyciem systemów informatycznych zapewniających integralność, poufność i ochronę danych.
Po teleporadzie lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje wpisu w dokumentacji medycznej.
Na zakończenie personel medyczny podsumowuje zalecenia i weryfikuje, czy są one zrozumiałe dla pacjenta. W razie wątpliwości – udziela wyjaśnień.
Realizacja e-dokumentów
e-Recepta
Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN:
SMS-em lub
bezpośrednio podczas teleporady.
Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając kod PIN i numer PESEL.
e-Skierowanie
Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN:
SMS-em lub
podczas teleporady.
Skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy, podając kod PIN i numer PESEL.
e-Zlecenie na wyroby medyczne
Pacjent otrzymuje numer zlecenia telefonicznie lub SMS-em.
Zlecenie można zrealizować w aptece lub sklepie medycznym.
Skierowania na badania dodatkowe
Badania laboratoryjne: pacjent lub osoba upoważniona odbiera skierowanie w placówce.
Badania obrazowe: pacjent lub osoba upoważniona odbiera skierowanie w placówce.
Internetowe Konto Pacjenta
Zachęcamy do założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl, co umożliwia m.in. szybki dostęp do e-Recept, e-Skierowań i dokumentacji medycznej.
