Teleporada w POZ

Jeżeli potrzebujesz porady lekarskiej, ale z jakiegoś powodu nie możesz skorzystać z wizyty stacjonarnej, umów się na konsultację telefoniczną do lekarza POZ (Podstawowej Opieki Medycznej).

Zasady ogólne udzielania teleporad w POZ

  1. Każdy pacjent ma prawo do kontaktu z przychodnią telefonicznie, elektronicznie oraz osobiście.

  2. Teleporada nie jest jedyną formą udzielania świadczeń w POZ.

  3. Każde świadczenie zdrowotne, zarówno w kontakcie osobistym, jak i na odległość (z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub łączności), udzielane jest po wcześniejszym umówieniu i rozpoznaniu potrzeby zdrowotnej pacjenta.

  4. Pacjent może w każdej chwili zgłosić wolę osobistego kontaktu z personelem medycznym.

  5. Teleporady realizowane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ – zgodnie z ich zakresem kompetencji.

Świadczenia, które nie mogą być realizowane w ramach teleporady

  1. Jeśli pacjent lub jego opiekun ustawowy nie wyraża zgody na teleporadę
    (z wyjątkiem świadczeń wymienionych w art. 42 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 15b ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej),

  2. W sytuacji, gdy konsultacja lekarska związana jest z wydaniem zaświadczenia,

  3. Jeśli jest to pierwsza wizyta realizowana przez lekarza, pielęgniarkę lub położną POZ wskazanych w deklaracji wyboru,

  4. W przebiegu choroby przewlekłej, gdy nastąpiło pogorszenie lub zmiana objawów,

  5. W przypadku podejrzenia choroby nowotworowej,

  6. U dzieci do 6. roku życia – poza wizytami kontrolnymi w trakcie leczenia ustalonego po wcześniejszym osobistym badaniu pacjenta (z wyłączeniem świadczeń określonych w części II ust. 2 pkt 1 lit. b oraz ust. 4 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 października 2020 r.).

Ustalenie terminu teleporady

  1. Termin teleporady ustalany jest:

  2. Pacjent (lub osoba upoważniona) może zgłosić potrzebę zdrowotną, a pracownik rejestracji:

    • rozpoznaje potrzebę zdrowotną,

    • weryfikuje możliwość udzielenia świadczenia w POZ,

    • wpisuje świadczenie do terminarza odpowiedniego członka zespołu POZ,

    • informuje pacjenta o sposobie i terminie realizacji teleporady.

Teleporada realizowana jest nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się pacjenta, chyba że ustalono późniejszy termin w porozumieniu z pacjentem.

Realizacja teleporady

  1. Teleporady są udzielane przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności (np. telefon).

  2. Personel medyczny kontaktuje się z pacjentem telefonicznie w umówionym terminie.

  3. Kontakt odbywa się na numer telefonu wskazany przez pacjenta.

  4. W przypadku braku odpowiedzi podejmowane są co najmniej 3 próby kontaktu, w odstępach nie krótszych niż 5 minut. Po trzech nieudanych próbach teleporada zostaje anulowana.

  5. Przed rozpoczęciem teleporady pacjent jest proszony o potwierdzenie tożsamości (np. PESEL, dane adresowe).

  6. Teleporada odbywa się w warunkach zapewniających poufność, bez dostępu osób nieuprawnionych do przekazywanych informacji.

  7. W razie potrzeby pacjent może otrzymać:

    • e-Receptę,

    • e-ZLA (elektroniczne zwolnienie lekarskie),

    • e-Skierowanie,

    • e-Zlecenie na wyroby medyczne,

    • skierowanie na badania laboratoryjne i obrazowe,

    • wyznaczenie wizyty kontrolnej.

  8. Informacje dotyczące stanu zdrowia, w tym dokumentacja medyczna, przekazywane są z użyciem systemów informatycznych zapewniających integralność, poufność i ochronę danych.

  9. Po teleporadzie lekarz/pielęgniarka/położna dokonuje wpisu w dokumentacji medycznej.

  10. Na zakończenie personel medyczny podsumowuje zalecenia i weryfikuje, czy są one zrozumiałe dla pacjenta. W razie wątpliwości – udziela wyjaśnień.

Realizacja e-dokumentów

e-Recepta
Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN:

  • SMS-em lub

  • bezpośrednio podczas teleporady.
    Receptę można zrealizować w dowolnej aptece, podając kod PIN i numer PESEL.

e-Skierowanie
Pacjent otrzymuje 4-cyfrowy kod PIN:

  • SMS-em lub

  • podczas teleporady.
    Skierowanie można zarejestrować osobiście lub telefonicznie u wybranego świadczeniodawcy, podając kod PIN i numer PESEL.

e-Zlecenie na wyroby medyczne
Pacjent otrzymuje numer zlecenia telefonicznie lub SMS-em.
Zlecenie można zrealizować w aptece lub sklepie medycznym.

Skierowania na badania dodatkowe

  • Badania laboratoryjne: pacjent lub osoba upoważniona odbiera skierowanie w placówce.

  • Badania obrazowe: pacjent lub osoba upoważniona odbiera skierowanie w placówce.

Internetowe Konto Pacjenta

Zachęcamy do założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP) na stronie pacjent.gov.pl, co umożliwia m.in. szybki dostęp do e-Recept, e-Skierowań i dokumentacji medycznej.